30.03.2015


5 minut czytania

Co Polacy sądzą o szarej strefie?

Pracodawcy nie boją się zatrudniać na czarno i czują się w tym względzie bezkarni – takie zdanie podziela niemal 70% Polaków, którzy wzięli udział w badaniu portalu rynekpracy.pl organizowanego przy współpracy z Interią. Zaledwie 16% badanych jest przeciwnego zdania. Co jeszcze Polacy sądzą o działalności w szarej strefie?

29.03.2015


5 minut czytania

W jakich krajach UE Wielki Piątek jest dniem wolnym od pracy?


26.03.2015


5 minut czytania

Mobbing – podsumowanie najważniejszychinformacji dla pracodawcy(cz. I – charakterystyka zjawiska i

Niniejszy artykuł przybliża informacje dotyczące zjawiska mobbingu istotne z punktu widzenia osób zarządzających zakładem pracy. Kierownictwo firmy jest ustawowo zobligowane do zapobiegania temu zjawisku, a zarazem w pierwszym rzędzie pociągane do odpowiedzialności za jego wystąpienie. Podjęcie tematu mobbingu z perspektywy pracodawcy wydaje się istotne tym bardziej, że duża ilość spraw sądowych (wg. danych Ministerstwa Sprawiedliwości w ostatnim czasie ich ilość osiągnęła poziom około 600 rocznie) mogłaby zostać w znacznej mierze zniwelowana właśnie dzięki interwencjom zapobiegającym. Konieczność wdrożenia lub rozbudowy systemu antymobbingowego dotyczy zwłaszcza średnich i dużych przedsiębiorstw oraz korporacji. W tych organizacjach dyrekcje, a nawet osoby kierujące sprawami personalnymi, często pozbawione są bezpośredniej styczności z podwładnymi, co utrudnia zgłaszanie oraz wykrywanie mobbingu oraz odpowiednio wczesną interwencję. O wystąpieniu problemu zarząd dowiaduje się często dopiero z urzędowego pisma, kiedy na przeciwdziałanie lub polubowne rozwiązania jest już późno. W artykule prezentujemy konsekwencje wystąpienia mobbingu dla osoby mu poddanej, jej środowiska pracy oraz funkcjonowania firmy. Przedstawiamy również elementy polityki antymobbingowej, których wdrażanie warto podjąć, aby przeciwdziałać temu zjawisku i niwelować jego konsekwencje.

26.03.2015


5 minut czytania

Mobbing – podsumowanie najważniejszychinformacji dla pracodawcy(cz. II – zapobieganie i przeciwdzi

Niniejszy artykuł przybliża informacje dotyczące zjawiska mobbingu istotne z punktu widzenia osób zarządzających zakładem pracy. Kierownictwo firmy jest ustawowo zobligowane do zapobiegania temu zjawisku, a zarazem w pierwszym rzędzie pociągane do odpowiedzialności za jego wystąpienie. Podjęcie tematu mobbingu z perspektywy pracodawcy wydaje się istotne tym bardziej, że duża ilość spraw sądowych (wg. danych Ministerstwa Sprawiedliwości w ostatnim czasie ich ilość osiągnęła poziom około 600 rocznie) mogłaby zostać w znacznej mierze zniwelowana właśnie dzięki interwencjom zapobiegającym. Konieczność wdrożenia lub rozbudowy systemu antymobbingowego dotyczy zwłaszcza średnich i dużych przedsiębiorstw oraz korporacji. W tych organizacjach dyrekcje, a nawet osoby kierujące sprawami personalnymi, często pozbawione są bezpośredniej styczności z podwładnymi, co utrudnia zgłaszanie oraz wykrywanie mobbingu oraz odpowiednio wczesną interwencję. O wystąpieniu problemu zarząd dowiaduje się często dopiero z urzędowego pisma, kiedy na przeciwdziałanie lub polubowne rozwiązania jest już późno. W artykule prezentujemy konsekwencje wystąpienia mobbingu dla osoby mu poddanej, jej środowiska pracy oraz funkcjonowania firmy. Przedstawiamy również elementy polityki antymobbingowej, których wdrażanie warto podjąć, aby przeciwdziałać temu zjawisku i niwelować jego konsekwencje.

23.03.2015


5 minut czytania

Firmy zatrudniające powyżej tysiąca pracowników w Polsce w 2014 roku

Wielkie firmy, a więc takie które zatrudniają tysiąc i więcej pracowników, stanowią w Polsce niewielki odsetek wszystkich przedsiębiorstw. Mimo tego, że ich liczba nie jest duża, w naszym kraju są źródłem wielu miejsc pracy. Warto więc sprawdzić, jak zmieniła się ich liczba na przestrzeni ostatnich lat i w jakim sektorze gospodarki jest ich najwięcej. Wykres 1. Liczba firm zatrudniających tysiąc i więcej pracowników w Polsce w latach 2007-2014 Tabela 1. Liczba firm zatrudniających tysiąc i więcej pracowników według województw i sektora własności w Polsce w 2014 roku Wykres 2. Udział firm zatrudniających tysiąc i więcej pracowników w poszczególnych województwach w odniesieniu do ogółu wielkich przedsiębiorstw w Polsce w 2014 roku (w %) Wykres 3. Udział firm z sektora publicznego i prywatnego wśród firm zatrudniających tysiąc i więcej pracowników według województw w Polsce w 2014 roku (w %) Tabela 2. Liczba firma zatrudniających tysiąc i więcej pracowników w wybranych sekcjach gospodarki w Polsce w 2014 roku Wykres 4. Udział firm zatrudniających 1000 i więcej pracowników według prowadzonej działalności gospodarczej w Polsce w 2014 roku (w %) Tabela 3. Firmy przetwórstwa przemysłowego zatrudniające 1000 i więcej pracowników według typu działalności przemysłowej i sektora własności

23.03.2015


5 minut czytania

Gospodarki PIIGS i G7 wciąż bogatsze od polskiej. A jak wypadamy na tle krajów BRICS?

Kryzys z przełomu 2008/2009 roku wyraźnie dotknął państwa grupy PIIGS i G7 – w okresie tym wszystkie wymienione gospodarki skurczyły się. Najlepiej w czasach kryzysu poradziły sobie państwa BRICS – ujemną dynamikę wzrostu PKB w omawianych latach zanotowano jedynie w RPA i Rosji. Jak polska gospodarka wypada na tle innych światowych gospodarek?

18.03.2015


5 minut czytania

Wysokość wynagrodzenia ważniejsza od atmosfery w pracy


16.03.2015


5 minut czytania

Sytuacja na rynku pracy w różnych regionach Polski

Ponad połowa Polaków jest zdania, że w niektórych regionach Polski żyje się lepiej niż w innych – wynika z analiz CBOS. Blisko 60% badanych uważa, że region centralny należy do najlepszych miejsc do życia. Z kolei co czwarty twierdzi, że w regionie południowym żyje się lepiej niż w innych. Najgorzej pod tym względem wypada region wschodni, który tylko dla nielicznych jest takim miejscem. Warto więc sprawdzić jak przedstawiają się wskaźniki rynku pracy dla poszczególnych regionów Polski. Objaśnienia: region centralny: mazowieckie, łódzkie region południowy: małopolskie, śląskie region południowo-zachodni: dolnośląskie, opolskie region północny: kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie region północno-zachodni: lubuskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie region wschodni: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie Wykres 1. Stopa bezrobocia według BAEL w poszczególnych regionach Polski w 2013 roku (w %) Wykres 2. Wskaźnik zatrudnienia wśród osób w wieku 15-64 lat w poszczególnych regionach Polski w 2013 roku (w %) Wykres 3. Wskaźnik aktywności ekonomicznej wśród osób w wieku 15 lat i więcej w poszczególnych regionach Polski w 2013 roku (w %) Wykres 4. Czas poszukiwania pracy w poszczególnych regionach Polski w 2013 roku (w miesiącach) Wykres 5. Wskaźnik zatrudnienia wśród osób niepełnosprawnych w wieku 16-64 w poszczególnych regionach Polski w 2013 roku (w %) Wykres 6. Wskaźnik zatrudnienia wśród osób z wykształceniem wyższym w poszczególnych regionach Polski w 2013 roku (w %) Wykres 7. Liczba pracujących w poszczególnych regionach Polski w 2013 roku (w tys. osób) Tabela 1. Odsetek pracujących według sektorów ekonomicznych w poszczególnych regionach Polski w 2013 roku (w %)

15.03.2015


5 minut czytania

Czy można zrobić karierę bez wyższego wykształcenia?

Zaskakującą kwestią jest fakt, jak bardzo wykształcenie może wpłynąć na sytuację zawodową potencjalnego pracownika. Wśród zarejestrowanych bezrobotnych zaledwie co dziesiąty posiada dyplom wyższej uczelni, a na czterech pracujących specjalistów trzech może pochwalić się ukończeniem studiów. Posiadanie dyplomu wyższej uczelni nie tylko prowadzi do uzyskiwania wyższych dochodów, ale również pozwala na wykonywanie pracy zgodnej z zainteresowaniami i adekwatnej do nabytych kwalifikacji. To tylko niektóre z wniosków wysnutych w ramach analizy poruszonego zagadnienia, pozostałe zostały przedstawione w poniższym artykule.

12.03.2015


5 minut czytania

Co wpływa na satysfakcję zawodową?

Wyniki przeprowadzonych przez CBOS analiz wskazują, że w 2013 roku na deklarowane zadowolenie z pracy najsilniej wpływał fakt, że jest ona interesująca, a także to, że daje poczucie celowości i sensu wykonywanych działań. W mniejszym stopniu o poziomie satysfakcji zawodowej decyduje przeświadczenie o pełnym wykorzystaniu posiadanych kwalifikacji oraz możliwości ich doskonalenia, a także poczucie stabilności zatrudnienia oraz satysfakcja z uzyskiwanych dochodów.

11.03.2015


5 minut czytania

Bezrobocie w Unii Europejskiej nieznacznie spada

Badanie wskazniki

Badanie wskaźników HR 2025

Zmierz 41 wskaźników efektywności personalnej, w tym absencję, fluktuację i efektywność pracy.

Weź udział w badaniu
Badanie satysfakcji

Badanie satysfakcji w Twojej firmie

Aż 14 kryteriów oceny, benchmark ogólnopolski i branżowy.

Weź udział w badaniu