14.09.2014


5 minut czytania

Prognozy wzrostu zatrudnienia i popytu w branży IT i telekomunikacji


08.09.2014


5 minut czytania

Informatycy zamiast agentów


08.09.2014


5 minut czytania

Zatrudnianie osób niepełnosprawnych - co zyskują pracodawcy?

Sytuacja osób niepełnosprawnych na polskim rynku pracy nie wygląda korzystnie. Jak wynika z aktualnych danych Głównego Urzędu Statystycznego wskaźnik aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych wyniósł w I kwartale 2014 roku 16,3%, o ponad 40 p.p. mniej niż w przypadku ogółu ludności. Wskaźnik zatrudnienia też nie wygląda lepiej. Jedynie 13,5% wszystkich osób niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym pracuje zarobkowo, co daje wartość o blisko 40 p.p. mniejszą niż w przypadku wszystkich Polaków. Co więcej stopa bezrobocia wśród osób niepełnosprawnych wyniosła 17,4%, a więc o 6,8 p.p. więcej niż dla ogółu Polaków. Dlatego problem osób niepełnosprawnych i ich znikomej obecności na rynku pracy jest obecnie tak palącym problemem społecznym w Polsce, zarówno dla rządzących jak i pracodawców.

08.09.2014


5 minut czytania

Na jakim stanowisku chcieliby pracować absolwenci informatyki?


04.09.2014


5 minut czytania

W krajach rozwijających się przybywa klasy średniej


01.09.2014


5 minut czytania

Ocena pracownicza – metodyka a praktyka

Tematyką niniejszego artykułu jest jeden z elementów procesu zarządzania zasobami ludzkimi – ocenianie pracowników. Artykuł otwiera zdefiniowanie i umiejscowienie oceny pracowniczej w strukturze zarządzania kadrami w przedsiębiorstwach, a następnie wskazanie celów tej oceny. W tekście przytoczono kilka technik i metod, stosowanych w procesie oceniania pracowników, rozwijając część z nich. Dalszy fragment wskazuje na zasady, zgodnie z którymi przedsiębiorstwa powinny przeprowadzać ocenę pracowniczą. Końcowa część artykułu to próba zdiagnozowania sytuacji na polu oceniania pracowników w polskich przedsiębiorstwach, a w szczególności przyczyn, z powodu których pracodawcy unikają przeprowadzania takich ocen.

01.09.2014


5 minut czytania

Prognozy zatrudnienia techników informatyków w Polsce


29.08.2014


5 minut czytania

Akcyza na papierosy nie wzrośnie. Za to skręty będą opodatkowane


28.08.2014


5 minut czytania

Coraz więcej zwolnień lekarskich podczas ciąży


27.08.2014


5 minut czytania

Trudności w znalezieniu specjalistów z branży IT

Komputery i Internet stały się nieodłącznym elementem w polskich przedsiębiorstwach. W 2013 roku zaledwie 5% z nich nie wykorzystywało komputerów w swojej działalności. Co ważne, sprzęt komputerowy był obecny w każdej dużej firmie. Ponadto należy zauważyć, że dystans pomiędzy największymi i małymi podmiotami stopniowo się zmniejsza. Najnowsze technologie IT wymagają także zatrudniania odpowiednio wykwalifikowanej kadry. W 2013 roku co jedenasta firma zatrudniała lub poszukiwała specjalistów z branży IT. Co jednak ciekawe, firmy napotykały na spore trudności w tej kwestii. Na jakie trudności narzekają pracodawcy zatrudniający specjalistów ICT? Jak wygląda wykorzystanie komputerów i Internetu w Polskich firmach? Opracowanie powstało w oparciu o raport GUS. [OBRAZ="33"> Wykres 1. Przedsiębiorstwa wykorzystujące komputery według wielkości w 2013 roku (w %) Wykres 2. Przedsiębiorstwa wykorzystujące komputery według województw w 2013 roku (w %) Wykres 3. Przedsiębiorstwa posiadające dostęp do Internetu według wielkości w 2013 roku (w %) Wykres 4. Przedsiębiorstwa posiadające dostęp do Internetu według województw w 2013 roku (w %) Wykres 5. Pracownicy wykorzystujący komputery w przedsiębiorstwach według wielkości w 2013 roku (w %) Wykres 6. Pracownicy wykorzystujący komputery w przedsiębiorstwach według województw w 2013 roku (w %) Wykres 7. Przedsiębiorstwa zatrudniające lub próbujące zatrudnić osoby na stanowiska wymagające specjalistycznych umiejętności w dziedzinie ICT/IT według wielkości w 2013 roku (w %) Wykres 8. Przedsiębiorstwa zatrudniające lub próbujące zatrudnić osoby na stanowiska wymagające specjalistycznych umiejętności w dziedzinie ICT/IT według województw w 2013 roku (w %) Wykres 9. Przedsiębiorstwa, które w 2012 roku napotkały problemy przy zatrudnianiu specjalistów ICT/IT według wielkości (w %) Tabela 1. Przedsiębiorstwa, które w 2012 roku napotkały problemy przy zatrudnianiu specjalistów ICT/IT według branży (w %)

24.08.2014


5 minut czytania

Niestandardowe formy zatrudnienia w Polsce i Unii Europejskiej

Jeszcze całkiem niedawno standardową umową w większości krajów europejskich była umowa o pracę na pełen etat, na czas nieokreślony. W ostatnich latach coraz większą rolę zaczęły odgrywać umowy niestandardowe. Nietypowe umowy mogą różnić się od standardowych: czasem trwania umowy (np. umowy na czas określony), czasem wykonywania pracy (np. praca w niepełnym wymiarze), miejscem pracy (np. telepraca), sposobem wykonywania pracy (praca wykonywana poza specjalnym nadzorem przełożonego) lub specyfiką pracodawcy (np. podwykonawcy). W opracowaniu przedstawiono statystyki dotyczące niektórych niestandardowych form zatrudnienia w Polsce i Unii Europejskiej. Wykres 1. Odsetek zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy w wybranych krajach, w stosunku do ogółu zatrudnionych w 2013 roku (w %) Wykres 2. Odsetek zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy, w stosunku do ogółu zatrudnionych w Polsce i Unii Europejskiej w latach 2004-2013 (w %) Tabela 1. Odsetek zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy w stosunku do ogółu zatrudnionych, w wybranych krajach według płci, w 2013 roku (w %) Wykres 3. Odsetek terminowych umów o pracę w wybranych krajach w 2013 roku, w stosunku do ogółu zatrudnionych (w %) Wykres 4. Odsetek terminowych umów o pracę w Polsce i Unii Europejskiej w stosunku do ogółu zatrudnionych w latach 2004-2013 (w %) Wykres 5. Odsetek tymczasowych umów o pracę w wybranych krajach w stosunku do ogółu zatrudnionych w 2013 roku (w %) Wykres 6. Odsetek tymczasowych umów o pracę w wybranych krajach, w stosunku do ogółu zatrudnionych (w %)
Badanie wskazniki

Badanie wskaźników HR 2025

Zmierz 41 wskaźników efektywności personalnej, w tym absencję, fluktuację i efektywność pracy.

Weź udział w badaniu
Badanie satysfakcji

Badanie satysfakcji w Twojej firmie

Aż 14 kryteriów oceny, benchmark ogólnopolski i branżowy.

Weź udział w badaniu