Wprowadzenie
Z powodu podstawowego znaczenia, jakie w każdej organizacji odgrywa kadra menadżerska, kompetencje potrzebne do efektywnego sprawowania funkcji kierowniczych stanowią przedmiot licznych dociekań. Najbardziej rozpowszechnioną w literaturze przedmiotu jest klasyfikacja Fayola, wyróżniająca cztery podstawowe funkcje zarządzania (Griffin, 2004):
- planowanie
- organizowanie
- kierowanie
- kontrolowanie
W nowszych opracowaniach podział ten został uszczgółowiony między innymi o takie funkcje, jak budowanie skutecznego systemu motywowania, proponowanie zmian i usprawnień w organizacji, zachęcanie podwładnych do utrzymywania bliskich relacji, wspieranie pracowników poprzez informowanie innych o jego wynikach, służenie przykładem prawidłowych zahowań, stwarzanie warunków do podnoszenia umiejętności zawodowych pracowników, zapewnienie sprawnej kumunikacji wewnątrz prowadzonego zespołu, jak i pomiędzy zespołem, a podmiotami zewnętrznymi (Webber, 1990; Terelak 2005; Thompson, Strickland, 1987). Istotną cechą menadżera jest również skuteczność, rozumiana jako podejmowanie właściwych decyzji i uzyskiwanie powodzenia we wprowadzaniu ich w życie (Griffin, 2004).
Jedną z najnowszych konceptualizacji kompetencj menadżerskich prezentują Eysteinsson i Gudlaugsson (2012). Badacze ci wśród najistotniejszych cech sprawnego kierownika wymieniają umiejętności komunikacyjne, kompetencje interpersonalne, umiejętności perswazyjne, planowania strategicznego, a także sprawnego zarzadzania projektami. Warto wspomnieć również o klasycznej już systematyzacji wymiarów kompetencji kierowniczych zaprezentowanej przez DuBrin’a (1979). Wśród umiejętności niezbędnych dla zarządzania zadaniami i ludźmi wymienia on planowanie, organizowanie, kontrolowanie, przewodzenie oraz innowacyjność.
Poziom kompetencji menadżerów warto w firmie okresowo badać oraz pracować nad ich rozwojem. Wynika to z oczywistego, ale także udokumentowanego empirycznie faktu - im wyższe są wśród zatrudnionych w firmie menadżerów umiejętności w zakresie zarządzania personelem, tym lepsze wyniki odnotowują ich organizacje (Gambin, Green, Hogarth, 2009; Rehman, Ng, Sambasivan, Wong, 2012; Lynn, Green, Hogarth, 2009).
Procedura konstrukcji narzędzia
Prace nad kwestionariuszem oceny kompetencji menadżerów obejmowały pięć etapów. Na początku specjaliści firmy Sedlak & Sedlak wyodrębnili pięć kluczowych wymiarów kompetencji efektywnego menadżera, opierając się przy tym na popularnych koncepcjach teoretycznych. Oprócz trafności teoretycznej kierowano się istotnością wyodrębnianych obszarów dla praktyki biznesowej i aplikowalnością przyszłego narzędzia dla zastosowań porównawczych oraz podejmowania interwencji naprawczych. W następnym etapie prac wymiary te zoperacjonalizowno w formie listy szczegółowych pozycji testowych, dotyczących codziennej pracy w firmie i dotykających szerokiego zakresu funkcji oraz zadań kierowników. W ten sposób powstała pula 151 itemów. Na trzecim etapie prac pytania te poddane zostały ocenie metodą sędziów kompetentnych. W wyniku porównania ich z uniwersum zagadnień, które narzędzie powinno badać otrzymano listę 81 najlepiej do niego przystających pytań, z których utworzono roboczy kwestionariusz. O jego wypełnienie poproszono 2 146 osób. W przebadanej próbie znalazło się 1 285 kobiet i 861 mężczyzn w wieku od 17 do 69 lat, przy czym średni wiek badanych wynosił 40 lat. Do kwestionariusza załączono metryczkę pozwalającą kontrolować wybrane zmienne demograficzne. Charakterystyki próby przedstawione zostały w tabeli 1. Otrzymane w drodze badania dane wykorzystano w piątym etapie prac, gdzie na drodze konfirmacyjnej analizy czynnikowej potwierdzono pięcioczynnikową strukturę kwestionariusza oraz ograniczono pulę pozycji testowych do 51.

Piotr Jurczak
Sedlak & Sedlak
Bibliografia
- Blake, R. R., Mouton, J. S. (1981c). Management by Grid Principles or Situationalism: Which?,Group and Organization Studies, 6 (4), 439-55,
- Blake, R. R., Mouton, J. S. (1982a). A Comparative Analysis of Situationalism and 9,9 Management by Principle, Organizational Dynamics, 10 (4), 20-43,
- Blake, R. R., Mouton, J. S. (1982b). Theory and Research for Developing a Science of Leadership, Journal of Applied Behavioural Science, 18, 275-91,
- Yu-Ting L. (2010) Exploring high-performers’ required competencies, Expert Systems with Applications 37, 1, 434–439,
- Harveya, M.. Novicevicb, M. M Kiessling T. (2002) Development of multiple IQ maps for use in the selection of in patriate managers: a practical theory, International Journal of Intercultural Relations 26, 493–524,
- Harvey, M.G. Richey R.G. (2001) Global Supply chain management: The selection of globally competent managers, Journal of International Management, 7, 4, 105–128,
- Wei-Wen W., Yu-Ting L., (2007) Developing global managers’ competencies using the fuzzy DEMATEL method, Expert Systems with Applications 32, 2, 499–507,
- Eysteinsson F., Gudlaugsson T., (2012). Marketing managers, formal marketing education and the rating of importance of competencies, Review of Business Research 12, 5, 40-45,
- Koenigsfeld, J.P., Youn H., Perdue J., Woods R. H. (2012) Revised competencies for private club managers, International Journal of Contemporary Hospitality Management 24, 7, 1066-1087,
- Lenehan, T. (2000). A study of management practices and competences within effective organizations in Irish tourism industry, The Service Industries Journal, 20, 3, 19-42,
- Butler, B. (2006). A pilot study of essential competencies as perceived by multi-unit operations and human resources leaders in the restaurant industry, Master Dissertation, University of Edmond, Oklahoma, 19-35,
- DuBrin, A. J. (1979). Praktyczna psychologia zarządzania,
- Thompson, Strickland (1987). Strategic management Concepts and cases, 4-19,
- Ross A. Webber (1990). Zasady zarządzania organizacjami, 146-182,
- Terelak, J. F. (2005). Psychologia organizacji i zarządzania, 117 – 128,
- Griffin R. W(2004). Podstawy zarządzania organizacjami, 6-14,
- Rehman, A. A., Ng, S. I., Sambasivan, M., Wong, F. (2012). Training and organizational effectiveness: moderating role of knowledge management process,
- Nazari, R., Ehsani, M., Gangoei, F. A., Ghasemi, H. (2011). The effects of communication skills and interpersonal communication on organizational effectiveness of Iranian sport managers and presenting a model,
- Syverson, C. (2010). What determines productivity? NBER working paper, no. 15712. From: http://www.nber.org/papers/w15712.pdf,
- Lynn, G., Green, A. E. Hogarth, T. (2009). Exploring the links between skills and productivity: final report. From: http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/ier/publications/2009/gambin_et_al_2009_skills.pdf,
- Root, G. N., Demand Media. (2008) How Does Leadership Style Influence Organizational Productivity? From: http://smallbusiness.chron.com/leadership-style-influence organizational-productivity-11643.html,
- Żukowski, P., Muszyński, A., Łazowska, H. (1998) Techniki zarządzania i style kierowania.
Badanie wskaźników HR 2025
Zmierz 41 wskaźników efektywności personalnej, w tym absencję, fluktuację i efektywność pracy.
Badanie satysfakcji w Twojej firmie
Aż 14 kryteriów oceny, benchmark ogólnopolski i branżowy.