Czym jest CSR?
Skrót CSR, tak jak zostało to wspomniane wcześniej, oznacza Corporate Social Responsibility, czyli Społeczną Odpowiedzialność Biznesu. Oznacza to, że firma poza dbaniem o zyski powinna również zwracać uwagę na społeczne oraz ekologiczne aspekty swoich działań i brać za nie odpowiedzialność. Takie działanie jest dobrowolne. Pozwala na utrzymywanie transparentnych i opartych na szacunku relacji z interesariuszami, wśród których szczególnie mogą zyskać pracownicy oraz lokalna społeczność. Oczywiście firma nie pozostaje stratna podczas stosowania koncepcji CSR. Odpowiedzialne działania mogą bowiem znacząco wpłynąć na poprawę wizerunku organizacji, przyciągając nowych klientów do korzystania z jej produktów lub usług. W efekcie przedsiębiorstwo zyskuje na konkurencyjności, a relacje z inwestorami ulegają poprawie. CSR staje się więc strategicznym narzędziem, które przynosi korzyści zarówno społeczności, jak i samej firmie. Jednak jakie znaczenie na rynku pracy ma społeczna odpowiedzialność biznesu?
Wartości, których szukają nowe pokolenia
Jak podaje Recruitics, badanie Net Impact pokazało, że 72% nowych pracowników wyraża chęć pracy na stanowiskach, na których mogą „wywierać pozytywny wpływ”. Równie ciekawe wyniki wykazało badanie „The Cone Communications Millennial Employee Study”. Według wyników 64% pokolenia Y, urodzonego po 1978 roku, nie przyjmie pracy, jeśli pracodawca nie ma silnej polityki CSR, a 83% deklaruje większą lojalność wobec firmy, która pomaga im angażować się w kwestie społeczne i środowiskowe. To jedynie pokazuje, że koncepcja CSR ma znaczenie dla pracowników i może być kluczowym czynnikiem w pozyskiwaniu talentów.
Czas przepracowany na 1 zatrudnionego a w wybranych sekcjach gospodarki narodowej w I kwartale 2020 r.
|
branża |
czas przepracowany w godzinach |
|
rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo |
454 |
|
działalność finansowa i ubezpieczeniowa |
450 |
|
informacja i komunikacja |
446 |
|
przetwórstwo przemysłowe |
444 |
|
działalność profesjonalna, naukowa i techniczna |
444 |
|
przemysł |
443 |
|
dostawa wody;
gospodarowanie ściekami |
442 |
|
transport i gospodarka magazynowa |
442 |
|
administrowanie i działalność wspierająca |
441 |
|
administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne |
441 |
|
obsługa rynku nieruchomości |
440 |
|
wytwarzanie
i zaopatrywanie w energię |
438 |
|
budownictwo |
438 |
|
górnictwo i wydobywanie |
434 |
|
zakwaterowanie i gastronomia |
433 |
|
opieka zdrowotna i pomoc społeczna |
433 |
|
handel; naprawa pojazdów samochodowych |
432 |
|
edukacja |
339 |
https://stat.gov.pl
Ciekawsze wyniki można zauważyć w przypadku pokolenia Z, urodzonego po 1995 roku. Badanie przeprowadzone przez WeSpire wykazało, że to pokolenie jest pierwszym, które przekłada cel pracy nad wynagrodzenie. Zwraca również uwagę na misję i wartości firmy szukając pracodawcy, z którego wartościami się zgadzają. Nowe pokolenie coraz częściej zwraca uwagę na kwestie środowiskowe oraz społeczne, które w erze Internetu stają się coraz to głośniejszymi i medialnymi tematami.
Firmy inwestujące w szkolenia Agile dla działów HR
Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie: Eurostat; dane za czerwiec 2024
Dla pracowników nowego pokolenia, firmy z klarowną i możliwą do zrealizowania strategią zrównoważonego rozwoju, cieszą się wyraźną przewagą w zakresie zaangażowania. Dzieje się tak, ponieważ CSR to coś więcej niż zbiór działań i celów. Oznacza on zaangażowanie w zrównoważone i etyczne praktyki, które przynoszą korzyści wszystkim interesariuszom, w tym pracownikom, lokalnym społecznościom, klientom, inwestorom oraz środowisku naturalnemu.
19 krajów z najdłuższym czasem pracy w 2018 roku
|
lp. |
kraj |
średni tygodniowy czas pracy (w godz.) |
średni roczny czas pracy (w godz.) |
|
1. |
Kolumbia |
47,7 |
brak danych |
|
2. |
Turcja |
47 |
brak danych |
|
3. |
Meksyk |
45,1 |
2 148 |
|
4. |
Kostaryka |
44,5 |
2 121 |
|
5. |
RPA |
42,9 |
brak danych |
|
6. |
Chile |
42,8 |
1 941 |
|
7. |
Izrael |
40,6 |
1 910 |
|
8. |
Polska |
39,8 |
1 792 |
|
9. |
Węgry |
39,6 |
1 741 |
|
10. |
Brazylia |
39,5 |
brak danych |
|
11. |
Portugalia |
39,5 |
1 722 |
|
12. |
Czechy |
39,4 |
1 792 |
|
13. |
Słowacja |
39,1 |
1 698 |
|
14. |
Łotwa |
39,1 |
1 699 |
|
15. |
Słowenia |
39 |
1 603 |
|
16. |
Grecja |
38,8 |
1 956 |
|
17. |
Islandia |
38,8 |
1 469 |
|
18. |
Litwa |
38,7 |
1 616 |
|
19. |
Stany Zjednoczone |
38,6 |
1 766 |
źródło: OECD
CSR a rekrutacja
W przypadku niektórych firm, najczęściej dużych korporacji, CSR powoli staje się głównym rdzeniem marketingu rekrutacyjnego, poprzez który można kształtować wizerunek organizacji na rynku pracy. Poszukujący pracy coraz częściej szukają etycznych pracodawców, którzy zwracają uwagę na to, jak ich działania wpływają na środowisko i biorą za to odpowiedzialność. CSR nie jest zatem jedynie postawą, ale strategicznym narzędziem, które pozwala na przyciąganie nowych talentów do firmy. Warto jednak pamiętać, że założone cele powinny być realne i osiągalne.
Prognozowane stopy bezrobocia w krajach Unii Europejskiej w 2020 roku (w %)
Prognozy Komisji Europejskiej, wiosna 2020
Podkreślenie prospołecznych oraz proekologicznych inicjatyw w procesie rekrutacji, oraz w materiałach promocyjnych pozwala na utworzenie silniejszej więzi między kandydatem a firmą, co może być decydującym czynnikiem podczas wybierania przyszłego pracodawcy. Działania związane z CSR mogą być również wpisane w opis stanowiska, co może dodatkowo zachęcić potencjalnego pracownika do długotrwałej współpracy z firmą.
CSR nie powinien być jednak traktowany jako zasłona marketingowa, ale prawdziwe i przemyślane założenia i zobowiązania, jakie firma na siebie narzuca. W świecie zalanym fałszywymi informacjami pracownicy są wyczuleni na wszelkiego rodzaju oszustwa. Firma, która zostanie przyłapana na takich działaniach, może niechcący zdobyć rozgłos, który zdecydowanie nie jest w jej interesie. Przedsiębiorstwo, które realizuje założone cele zgodne z koncepcją CSR, może stać się atrakcyjniejszym pracodawcą w oczach potencjalnych pracowników.
Klasyfikacja typów platform do zarządzania HR
Źródło: opracowanie Paweł Wróbel, materiały konferencyjne XVI KFW (2021)Pozytywny wpływ na pracowników
Społeczna odpowiedzialność biznesu powinna być kojarzona z pozytywnym działaniem, które wpływa na otoczenia organizacji, a nie z przykrym obowiązkiem. Jednym z pozytywnych aspektów CSR jest potencjał na zwiększenie się zaangażowania pracowników w realizacje założonych przez firmę celów. Firma może wpływać na zaangażowanie, organizując np. wolontariat lub akcje charytatywne, w których udział mogą brać pracownicy. Niektóre organizacje, oferują dodatkowe dni wolne umożliwiające pracownikom branie udziału w takich inicjatywach. Kolejnymi aktywnościami są akcje na rzecz lokalnej społeczności, np. wydarzenia kulturalne lub sportowe, w których udział może wziąć każdy. Organizowanie takich inicjatyw pozwala na lepszą integrację pracowników. Do tego można dołączyć wszelkie działania i projekty związane z ograniczaniem negatywnego wpływu na środowisko naturalne, co pozwala utwierdzić pracowników w przekonaniu, że firma realizuje założone cele, a to, co zapowiada, nie jest jedynie zbiorem pustych słów. Kluczowym czynnikiem jest postawa kadry kierowniczej. To właśnie oni powinni aktywnie demonstrować i promować wartości organizacji.
Błędne koło u osób bezrobotnych
Źródło: opracowanie Paweł Wróbel, materiały konferencyjne XVI KFW (2021)
CSR w firmie może również objawiać się jako dbanie o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników poprzez oferty programów typu wellness, wspieranie zdrowego stylu życia czy wsparcie psychologiczne dla pracowników. Klarowna komunikacja jest natomiast podstawą społecznej odpowiedzialności biznesu.
Dobrze dobrana strategia CSR nie tylko zwiększa zaangażowanie pracowników, ale również służy jako dobre narzędzie marketingowe. Organizacje zaangażowane społecznie, wyróżniają się w oczach konsumentów, pracowników, lokalnej społeczności oraz kandydatów. Cele związane z CSR powinny być odpowiednio przemyślane i dostosowane do możliwości firmy. W dzisiejszych czasach, gdy kwestie społeczne i ekologiczne zyskują na znaczeniu, kluczowe jest, aby firmy nadążały za zmianami, których oczekują od nich aktualni oraz przyszli pracownicy.
Oto kilka skutecznych strategii, które pomogą Ci zgromadzić potrzebne informacje:
- przeszukaj dostępne raporty branżowe i badania płacowe. Jest to cenne źródło danych, które pozwalają zorientować się, jakie wynagrodzenie można uznać za konkurencyjne;
- zasięgnij informacji dotyczących wynagrodzeń u osób pracujących w podobnych firmach. Doświadczenia innych mogą dostarczyć realistycznego obrazu, na który możesz powołać się w trakcie negocjacji;
- porozmawiaj z rekruterami, zapytaj ich o zakres wynagrodzeń, który jest aktualnie akceptowany na rynku. Rekruterzy często posiadają aktualną wiedzę na temat trendów płacowych, co może być bardzo pomocne podczas ustalania Twoich oczekiwań;
- przeszukaj ogłoszenia pracy na portalach zatrudnienia, takich jak np. Jobseeker.com. Oprócz samych oferty pracy te platformy często udostępniają informacje o poziomie wynagrodzeń dla danej pozycji.
Bibliografia
https://info.recruitics.com/blog/corporate-responsibility-in-recruitment
https://www.forbes.com/sites/afdhelaziz/2020/03/07/the-power-of-purpose-the-business-case-for-purpose-all-the-data-you-were-looking-for-pt-2/
https://www.recruitmentmarketing.com/employer-brand/corporate-social-responsibility-in-recruitment-marketing/
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/czym-jest-spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu/q9pk6jm
Badanie wskaźników HR 2025
Zmierz 41 wskaźników efektywności personalnej, w tym absencję, fluktuację i efektywność pracy.
Badanie satysfakcji w Twojej firmie
Aż 14 kryteriów oceny, benchmark ogólnopolski i branżowy.