Niewątpliwie okres przedświąteczny to czas „zakupowego szału”. Prezenty dla najbliższych, paliwo na wyjazd, zapasy na czas świątecznego „obżarstwa”, może nowy telewizor albo laptop. Efektem świątecznych przygotowań jest znaczny wzrost sprzedaży. W samym grudniu sprzedaż detaliczna wzrasta o ponad 20% w porównaniu do listopada. Taki trend utrzymuje się już od wielu lat z różnym nasileniem.
W ciągu ostatnich trzech lat sklepy przeżyły największe oblężenie w grudniu 2010 roku. Wówczas grudniowa sprzedaż detaliczna wzrosła o ponad ¼ w porównaniu z miesiącem poprzednim.
W okresie listopad-grudzień 2011 roku największy wzrost przychodów (o 37%) odnotowali sprzedawcy mebli, RTV i AGD. Polacy w okresie świątecznym chętnie kupują tego typu artykuły. Na drugim miejscu pod względem grudniowych wzrostów sprzedaży znalazły się odzież i obuwie (+35%). Nie tylko święta, ale również zimowa aura sprawiają, że Polacy chętnie uzupełniają swoje garderoby. Na trzecim miejscu pod względem wzrostu sprzedaży znalazły się farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny (wzrost +32%). Drogerie mogły zatem liczyć na dość duży wzrost sprzedaży w tym okresie. W grudniu 2011 roku wzrosły również przychody sklepów z żywnością (w stosunku do listopada o 31%). Święta w końcu nie mogą się obyć bez suto zastawionego stołu.
Czy zbliżające się święta będą tak owocne dla sprzedawców okaże się dopiero w styczniu, gdy GUS opublikuje dane dotyczące sprzedaży detalicznej w grudniu 2012 roku.
Badanie wskaźników HR 2025
Zmierz 41 wskaźników efektywności personalnej, w tym absencję, fluktuację i efektywność pracy.
Badanie satysfakcji w Twojej firmie
Aż 14 kryteriów oceny, benchmark ogólnopolski i branżowy.