16.08.2018
5 minut czytania
Job crafting – czyli jak badania opinii mogą zachęcać pracowników, by tworzyli zasoby pracy
Wydawać by się mogło, że to przełożeni decydują o tym, co i jak będą w pracy robić pracownicy, a w większości organizacji załoga ma niewielki wpływ na to, jakie są jej zawodowe zadania i obowiązki. Tymczasem, pomimo zwykle dość ściśle opisanego zakresu zadań i sformalizowanych obowiązków, pracownicy samodzielnie kształtują i modyfikują sposób wykonywania pracy. Pracownicy mogą inicjować różnorodne działania, dążąc do zmieniania zakresu obowiązków i sposobów wykonywania swojej pracy tak, aby dostarczała im więcej pozytywnych bodźców i stawiała mniej uciążliwych wymagań (Demerouti, 2014). Takie działania określa się mianem job crafting (Berg, Dutton, Wrzesniewski, 2007; Tims, Bakker, 2010), co po polsku można rozumieć jako dopasowywanie pracy, czy też konstruowanie pracy. Spróbujemy przyjrzeć się temu, w jaki sposób można wykorzystać badania opinii pracowników, by mobilizować pracowników do dopasowywania pracy i kontrolować, czy zmierza ono we właściwym kierunku.